Parken Zoo

Har vi inte redan för flera år sedan uppmärksammat att djur i fångenskap misshandlas? 
 
Idag är hela min news-feed på fb fylld med upprörda kommentarer angående Parken zoo och Ölands djurpark. Hur är det om en vecka? 
 
Nu är problemet belyst, det betyder inte nödvändigtvis att det blir någon ändring, förmodligen blir de bara bättre på att dölja spåren, kanske elda upp kadavren istället för att frysa in dem. 
 
Jag blir såklart också jätteledsen och grät faktiskt en skvätt när jag såg pumorna och den vita tigern i frysboxen, kattdjur har en särskild plats i mitt hjärta. 
 
Förhoppningsvis kommer Sveriges djurparker få striktare kontroller, kanske, men resten av världen då? Tänk att detta är ett land där vi generellt värnar om djur och dess rättigheter.... det finns många länder i världen där människor behandlas liknande djuren på våra djurparker, hur behandlas djuren i dessa länder? 
 
Jag vet inte, men jag blir mest bara uppgiven, kanske är det en början att bojkotta Parken zoo och Ölands djurpark, men så vitt jag vet finns det inget som säger att ex. Skansen inte fifflar. Det är så svårt, det är som att försöka stoppa ett krig genom att sno en persons handvapen. 
 
Överhuvudtaget så är djurhantering något som bör förbättras, inte enbart på djurparker utan även djuraffärer, uppfödning, slakt osv. det finns en lång lång lista på kategorier där man bör bli snällare mot djuren, som experiment  där bör de plockas bort helt. Vet ni vad ALLT handlar om? 
 
Pengar, såklart. För att vi ska kunna köpa en billig slutprodukt så måste de spara in någonstans, och tro inte att det är löner eller förmåner, det är kvalitéten på produktionen som minskas och kvantiteten ökar vilket gör att djuren får det ännu sämre ställt och vi får ytterligare sämre kvalité. Nu pratade jag ju mest om mat som ni kanske förstår, men som även mediciner och kosmetika, det är dyrt att ta in frivilliga testpersoner, ju farligare desto dyrare, då är det lättare att testa på försvarslösa djur och sedan avliva dem om det gick fel.
 
Som sagt, det är som att plocka upp ett splitter ur en krossad spegel och säga att man tänker bygga ihop den igen, med den enda biten. 
 
Vi måste göra mer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0