Suprice suprice!

Ledig dag spenderas i tvättstugan.




Såhär va, jag började min kurs i söndags... näringslära, och jag konstaterar att världen är skitäcklig! Vi gick igenom, "vad är hälsa?", celler, proteiner, kolhydrater, fetter, miljögifter, fibrer, kosthållning och säkert något mer. Det jag kommer ihåg mest är i alla fall ett sidospår om miljögifter och det tredje könet, om att det föds lika många barn idag med konstiga kombinationer på könsorgan (typ penis och äggstockar) som det föds rödhåriga, pga olika farliga besprutningsmedel mm. . Jag kommer ihåg att mycket av den maten vi äter idag framställs på konstgjord väg för vi ska tycka det är gott. När det kommer in i kroppen så känner våra receptorer inte igen molekylerna vi stoppar i oss, så antingen belastar vi kroppen så den får ett helvete att driva ut skiten på en gång eller så plockar receptorerna helt enkelt upp molekylerna ändå. MEN eftersom de inte matchar kan de inte göra så mycket utan sitter mest och blockerar för den riktiga näringen som vi behöver. Att testosteron och östrogen är fettsyror och att vi håller på att ta död på oss själva eftersom vi äter så mycket transfetter som är just sådana kontsgjorda molekyler så könshormonerna blir bortskuffade och det stör fertiliteten (och vet ni vad dom behöver egentligen? KOLESTEROL, vi BEHÖVER det, men någon läkare sa att det var dåligt, så nu är det häxjakt). Samma med läsk, kolhydrater, ska intas i stora makromolekyler som sedan fördelas lite i taget, men läsken är redan nerbruten (till det som förmodligen kallas "snabba" kolhydrater idag, jag antar bara det, inget vi gick igenom) så kroppen har ingen aning om vad den ska göra med dessa små partiklar som kommer in. Idag undrar folk varför de mår dåligt, ta en titt i era skåp bara, de största bovarna finns i den vanligaste maten.

Kommentarer
Postat av: sofie

Jag som satt och va lite sugen på godis. Känner mig inte lika sugen längre :P

2012-03-09 @ 14:50:10
URL: http://somaka.blogg.se/
Postat av: Janie

Haha!



Klart man måste få äta godis ibland, men man kan ju ha i åtanke hur det påverkar kroppen. Försöka äta så naturligt som möjligt till vardags och lite skräp på helgen eller så. Grejen är väl det att så många mår fysisk och psykiskt dåligt idag pga denna belastning och vänder sig till sjukvården där de får mediciner som lägger ytterligare belastningar på kroppen, när det enda de skulle behöva göra var att gå igenom livsstilen. Skippa micromaten, ta en promenad ibland, lära sig lite om olika livsmedel. Det är så fel.

2012-03-09 @ 15:49:34
URL: http://janienystrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0