Vad var det jag sa?? Va? Va? Va?

Jo, såhär sa jag. Eller inte riktigt, men med egna ord så är det inte så stor skillnad. Att de får skylla sig själva om de placerar alla nyanlända invandrare på ett och samma ställe, att de blir stora barriärer, speciellt när det kommer till språk, att folk känner sig utanför och skapar ett "eget land". Att de aldrig riktigt får komma in och känna sig som att de är med oss, att det är vi och inte vi mot dem. Ta hand om invandrarna och försumma dem inte!

Jag tycker det är så synd att folk som flyr sina länder(läkare, advokater, jurister, lärare, som flyr undan ond bråd död i sitt hemland) får komma hit och leva ett halv-liv i utanförskap som städare eller ännu värre arbetslösa eftersom de inte ens får något skitgöra utan att kunna svenska. Ja, visst, det är bra att lära sig att prata svenska i Sverige, men hur ska de lära sig om de inte får komma ut och röra sig bland oss utan vi stänger in dem i speciella områden? Jag gillar det mångkulturellt, sprid ut kulturen mera!

Dessutom var det en jävla kärring på arbetsförmedlingen som pratade med en gubbe med utländsk härkomst som om han vore en retarded två-åring bara för att han bröt.... jag ville döda henne! Han hade varit jurist i sitt hemland nämnde han också när jag tjuvlyssnade. Tänkte bara ta upp ett exempel också som rörde ämnet(och även mig just då), för han pratade faktiskt helt okej svenska med brytning.

Kommentarer
Postat av: Cissilini

Njae Janie... Njae.. De kan ju gå svenskakurser? Det är helt gratis. Möjligheterna finns i högvis men de vill inte. Allt går bara man vill. Men vill man inte är det kört.



Life is hard, face it :-)

2009-09-09 @ 09:07:32
Postat av: Janie

Jo, men vad gör en kurs i jämförelse med verkligheten?

2009-09-09 @ 21:12:20
URL: http://janienystrom.blogg.se/
Postat av: Cissilini

Mycket, de lär sig prata svenska och lär sig vad orden betyder.. typ det som behövs för att kunna kommunicera? Det finns ju de som inte ens kan göra en beställning på donken liksom..

2009-09-10 @ 11:29:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0