Ett inlägg om barnarbete.

Jag har gått och tänkt på det här länge nu, men inte riktigt vetat hur jag ska lägga upp det. Det gör jag fortfarande inte, men jag kör på så får vi se hur det blir.

Överallt så får vi veta hur dåligt barnarbete är, eller hur? I media målas det upp att alla barn ska ha rätt till att gå i skolan, och att ingen ska behöva arbeta, vi vanliga bojkottar affärer såsom hm för att det är underbetalda barnarberare som gör kläderna osv. . Jag har alltid tyckt att det är det rätta, att barn har rätt till att vara barn.

Tills för någon vecka sedan då jag läste i min religionsbok om en pojke från ett u-land som de intervjuat. Han sa att han inte skulle vilja gå i skolan, att han var stolt över sitt jobb, att han försörjde hela sin familj på den där dåliga lönen. Det skulle inte fungera ifall han gick i skolan, för där får ingen bidrag som de kan försörja sig på. Och om han inte haft det där jobbet så skulle han förmodligen fått gå på gatan och sälja sin kropp. Det fungerar alltså inte så, man kan inte bara sätta alla barn i skolan? Kanske med andra förutsättningar, men inte nu som det verkar.

Jag vet inte mer vad jag ska skriva om detta faktiskt egentligen, men bara det att det finns flera perspektiv på allt. Jag kommer iallafall ha lite bättre samvete nästa gång jag köper någonting billigt gjort i ett avlägset land, för kanske, kanske har jag räddat ett barn från prostitution.

Kommentarer
Postat av: Johan

hej NEEEEEEEEEEEEEj! klart det inte var dig jag menade i bloggen!

pucko!

varför tror du det?

allt handlar faktiskt inte om dig janie. :P

2008-10-17 @ 02:19:00
URL: http://johanafnartuna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0