Raw food-recept

"Det är bara en fluga det här med raw food, tror du inte det?" fick jag höra häromdagen, och absolut, jag tror att det i längden blir jobbigt att livnära sig på bara raw food eftersom mycket av näringen i råvaror börjar bearbetas och bli mer lättupptaglig för kroppen redan vid tillagning/beredning. Vad jag däremot tycker är att det är helt fantastiskt med raw food som godis! Att byta ut konstiga tillsatser och raffinerat socker mot till exempel dadlar eller aprikoser som är söta i sig och innehåller fibrer som gör att blodsockret håller jämnare nivå, att byta ut vitt mjöl och tomma kalorier mot nötter med bra fetter, DET tror jag kommer utvecklas. Det är fortfarande godis, något som bör ätas ibland med måtta, men istället för att rent urlaka kroppen på näring (då det är vad som händer när vi äter skräp och klassiska sötsaker, kroppen belastas och näringsnivåerna sjunker), så tillför vi något.
 
I helgen hade jag tid över, då levde jag ut mina raw food bageri-drömmar hemma i köket (eh, hallen, mitt kök är i hallen.... fast jag bakade på köksbordet för det mesta, i vardagsrummet.... jaja, compact living). 
 
 
Detta var ett av mina bakverk. Jag utgick från ett recept på Kung Markattas hemsida "chocolate cookie dough fudge cake-no bake", den är inte helt raw food med ett grundtänk därifrån.
 

Ingredienser

  • Botten:
  • 120 g Valnötter
  • 2 msk Kakao
  • 7 st Dadlar (om de känns hårda, lägg dem i blöt några minuter så de går lättare att mixa
  • Fyllning:
  • 270g  naturell Tofu (ett paket)
  • 3 msk Kakao
  • 100g mörk choklad (t ex Green & Blacks 70%)
  • 4 msk sötning (beroende på vilken choklad du använder och hur sött du vill ha det, öka ev mängden sötning. Ta gärna en strö-variant, men honung eller agave går lika bra – smaka av!)
  • 2 msk mjölk
  • en nypa salt
 
 

Så här gör du

Botten:

  1. Mixa alla ingredienserna till botten, när den börjar bli grynig är den klar.
  2. Spara 1/4-1/3 av degen och tryck ut resten i botten av en form.

In i kylen med både botten och sparad deg medan du gör fyllningen.

Fyllning:

  1. Skölj tofu och lägg den på lite hushållspapper.
  2. Smält chokladen över vattenbad och låt svalna något.
  3. Mixa tofun några varv innan du tillsätter resterande ingredienser, inklusive den smälta chokladen. Smaka av med sötning.
  4. Eftersom chokladen stelnar när den svalnar kommer fyllningen ganska snabbt bli fastare, så när du väl har en jämn “smet” (det ska vara en tjock smet, väldigt tjock, den ska inte rinna utan vara mer som en deg) för över den till formen.
  5. Jämna ut över tårtbotten och avsluta med att smula över den sparade degen. Tryck till lätt så deg-smulorna liksom “sitter på plats”.
  6. In i kylen och låt stå till sig, en timme räcker om du är otålig :)
Du kommer inte sakna frånvaron av socker, vetemjöl och smör, det kan vi lova!
 
Jag modifierade lite, satte all "botten" i botten, och gjorde ett övre lager av cashewgrädde med syrlig hallonsmak (mixade ihop cashewnötter, som jag haft blötlagda ett par timmar, med hallon, citronsaft, en skvätt honung och vaniljpulver). Det var förvånansvärt gott med tofutårta! Tyckte det lät så spännande i receptet så jag var bara tvungen att prova.
 
 
 
I övrigt gjorde jag ett annat recept av samma innovatör som var superduperotroligt gott (om man gillar kladdiga kanelbullar så är det att rekommendera!) och kanel är väl passande nu när julen, på gott och ont, smyger sig på. Kika här (RAW cinnamon bun cheesecake). Det receptet kommer jag leka med i oändlighet nu, olika smaker och kombinationer, grunden är awesome!
 
Nu kanske jag bör hitta på något produktivt idag också. Ha en fin dag :)

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0