Angående alla gratissajter som poppar upp här och där.

Jag har ihop det med fyra st, eller hade i alla fall. Tre stycken som jag nu provat på ett tag och en som jag hade en kort kärleks(?)affär med igårkväll, men som visade sig vara en player och fick hatbrev.

Så, om det nu skulle vara någon som tänkt att prova någon av dessa men är lite osäker så kan jag ge råd, inte egentligen för jag bryr mig om ni blir medlemmar eller ej, utan för att jag har åsikter om dessa sidor som har blivit min vardag nu på senaste när jag går hemma.


Gratiskläder.se, den brukade vara min bästa. Vi hade ett kravlöst förhållande, jag gick in en gång/dygn och svarade på en pollfråga och fick på så vis två poäng. Ibland kunde det finnas någon länk till en hemsida som de ville att man skulle besöka och fick på så vis ett extra poäng. Den var lätt, man skulle ha 400 poäng för att få ett presentkort på 150 kr och 600 poäng för att få ett på 250 kr. Såklart var det ju som på alla andra gratissajter att man kunde värva medlemmar och göra erbjudanden också.

MEN, nu kommer det negativa. De har märkt att folk bara går in och svarar på pollfrågorna och sedan loggar ut igen, och därmed kräver de att man måste göra minst ett erbjudande var fjärde poäng man får från inloggning och frågor. till saken hör att de oftast har rätt tråkiga erbjudanden, men förändingar har skett på senaste, kanske att erbjudanden uppdateras mer i framtiden också. De har ju dessutom utökat sitt urval av presentkort, från att ha haft från enbart H&M och JC så finns numera Jysk, Nelly.se, Twilfit och Stadium med på listan. Det är ett steg upp, även fast de även lovar Kicks och Åhlens trots att de inte syns på listan där man beställer. Men som sagt, synd med inloggnings/poll-poängen.


Gratisbio.se, detta är en fin en, speciellt om man har många vänner då man kan tjäna hur mycket som helst via värvning. Man får en poäng/dygn för varje inloggning, 2 poäng/dygn för varje vän man förfrågar/accepterar(som redan är medlemmar i communityn) samt ett poäng/dygn på gästboksinlägg. Det är lite hemtrevligt där, alla är vänliga mot varandra för att skapa vänner och skriver hit och dit om så bara "hej".

Man kan även (såklart) göra erbjudanden, och alla erbjudanden där är fint uppdelade i olika kategorier exempelvis, "100% gratis" och "nästan gratis". Utbudet är till skillnad från vad namnet antyder väldigt stort, det finns allt från mat till, elektronik, tidningpremunationer, smycken, barnartiklar, böcker, pyssel etc. etc. (om jag skulle skriva hela listan skulle ni bli trötta i ögonen). såklart finns det även bio-presentkort. Poängen varierar väldigt mycket beroende på vad man vill ha och hur mycket det är värt. Men tro mig, jag har varit medlem i kanske två veckor och skulle kunna beställa saker nu om jag vill.


Gratis-fashion.se, denna är nog ändå onekligen min favorit! Jag vet inte riktigt varför än, kanske för det finns saker för både kvinnor och män, och då menar jag mer än bara presentkort, man kan ex. beställa ipods, hudvårdsprodukter och underkläder direkt därifrån och slipper därmed gå ut och handla. Man samlar poäng som på de andra sajterna, men till skillnad från dem så är detta inte så mycket en community där man integrerar med varandra utan man sitter ifred och gör sina saker, de har bra erbjudanden (många är i och för sig samma som på gratisbio, men man får kompromissa) och man tjänar MÅNGA poäng dagligen.

Dock måste man också ha många poäng för att få de finaste sakerna, men om man får 90 poäng för att gå med i några facebook-grupper, 120 (tror jag det var), registrerings-/verifierings-/välkomstpoäng, och runt 50 poäng för varje erbjudande man gör, plus att man tjänar tolv poäng dagligen på inloggning och att besöka andra websidor utan några krav (alltså bara klicka in på dem och ha dem öppna i minst 15 sek) så tycker inte jag att det spelar så stor roll att man måste ha runt 3000 poäng för att få något fint (sen finns det ju "riktigt fina grejer" för ännu fler poäng, en Gucci-väska för 55.000 ex., men vad är den värd om man skulle köpa den i affär? 15 000-20 000 kr?).

Jag tar skamfläcken också(men den får faen ingen fin logga!).

Woopa.se, jag hann inte se så mycket av den här faktiskt, då jag registrerade mig, råkade klicka på samma länk två gånger och då blev bannad(och om man blir bannad så krävs det 50 kr för att öppna kontot igen, glöm! Jag vill ha gratis, det är väl därför gratissajter finns?). Idén bakom woopa är att man istället för att tjäna ihop till presentkort får ut det i riktiga pengar som sätts in på ens bank-konto, vilket i sig är en fin tanke.

MEN, av det jag hann se så fanns det exempelvis vissa saker som att man skulle ringa ett visst nummer och knappa in en kod så fick man en summa poäng/pengar. Problemet med detta var att om man ringde ett nummer som kostade 200 kronor att ringa upp (det dyraste alternativet då, men to prove my point) så fick man 150 poäng, alltså får man, om man betalar dem 200 kr, 150 tillbaka. Är det bara jag som känner doften av svindleri? Att detta är en sajt riktad till tonåringar som bor hemma och har föräldrar som betalar telefonräkningen? Plus att de skriver dåligt, både grammatik och stavning ger en känsla av att det är ett barn bakom knapparna och gör det hela oseriöst.


Så, ut i gratisvärlden alla fattiga människor! Det är en bra idé ge deras sponsorer lite uppmärksamhet och du kan få en middag på bordet! Eller kanske en fin festblåsa till helgen?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0