Svenska A... eller kanske till och med högstadienivå?

Det är faktiskt inte av lathet som jag använder stavningen dom som ett alternativ till de och dem. Jag vet var man borde placera ett de eller ett dem (jag brukade också använda mig av mina kunskaper en gång i tiden för att det blir finare så), men nu är det så att vissa personer jag känner (och många andra också) använder sig av ordet dem konstant. Det stör mig, det stör mig jättemycket, jag blir helt dum i huvudet av att läsa en sådan text och slutar oftast efter ett par meningar.

Exempel.

Så snabbt dem kunde sprang dem mot varandra och låtsades vara monster.

Dem onda varelserna hade skilt dem åt.

FÖRSTÅR NI? Om det nu är någon av er dem-faschister här och läser detta, så kan ni ju byta till ordet dom istället om ni nu inte kan se skillnad på i vilket sammanhang man ska sätta de och dem... det är därför som jag allt som oftast använt mig av dom på senaste tiden, det är accepterat använda dom nuförtiden, i vilket fall så sa min svenska-lärarninna det runt sjuan/åttan.... om nu fallet inte skulle vara så tror jag ändå att det är bättre än att konstant skriva dem.

Nu ska jag sluta med lathets-skriverierna och börja gå tillbaka till fintexten.

Jag tycker att det är viktigt, eller nej, inte egentligen, men jag blir förvirrad och ledsen.

P.S. Till er som är osäkra på var man ska slänga in de eller dem, ett litet tips. Innan ni bara spontant skriver dem så kan ni ju prova meningen, går det att byta ut mot "oss" så kan ni med gott samvete ha ett dem där, låter det fel? Prova då att byta ut det mot "vi", om vi låter bättre än oss så ska det vara ett de där. Sen var det några undantagsregler som i resten av alla språk i hela världen, men då ska det mer sannolikt vara ett de än ett dem där. Om ni nu orkar. D.S.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0