Janie.

Pronunciation: (JAYN ee)

Janie \j(a)-nie\ as a girl's name is a variant of Eugenia (Greek) and Jane (Hebrew), and the meaning of Janie is "well-born, noble; God is gracious".



Inte så vanligt i Sverige, väldigt vanligt på slutet av 1800-talet i USA, men har sjunkit radikalt i popularitet, jaja, ändå rätt skönt att ha ett "eget" namn.



Kända personer med namnet Janie(som var mycket svårare att hitta än jag trodde):



Janie Jones (hette egentligen Marion Mitchell, men hennes artistnamn var Janie, pop-artist på 60-talet i England)

Janie Hendrix (Jimi Hendrix lillasyster)

Janie Fricke (countrysångerska med sin storhetstid på 80-talet)

Janie Bryant (egentligen Katherine Jane Bryant, designer känd för att ha designat kläderna till serien Mad Men, vilken bla. Michael Kors och Prada hämtat inspiration ifrån)

Janie Varades-Söderberg (svensk författare och konstnär inom surrealismen, född i Frankrike på 30-talet och flyttade till Sverige i mitten på 60-talet)

 

Jag hade ganska roligt när jag gjorde detta, frågan är om det är intressant egentligen, men det blev lite skolarbete att söka runt och jämföra källor osv. allt är googlat så jag ber om ursäkt om någon information inte är 100%.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0