Att vara eller icke vara.... Fru Gårman?

Gårdagen var riktigt bra, först ringde jag C på morgonen och gick hem till henne där det bjöds på frukostmacka, te och småprat. Efter att hon gjort klart hennes morgonrutiner skulle Julia hämtas på dagis, och Julia borde få en eloge för att iallafall den tiden som jag hann gå med dom så var hon inte jobbig alls, trots allt jag hört om hennes trotsålder. Det enda kanske var att hon var lite småbitter när hon tröttnade att sitta på vagnen, lite lite tjat om en ballong, men inga sura miner utan hon väntade snällt tills hon fick sin ballong, och att hon helst ville gå hem och kissa fastän hon gick på toaletten nere vid ishallen sen iallafall. Och förlåt C att jag lekte mer med ditt barn än med dig igår, fick lite dåligt samvete för det, jag tycker om dig för att du är du, inte för att du har barn, men dom är ju så sockersöta.

Sen blev det hets och stress till jobbet, jag sprang, eller joggade, och kom i tid iallafall. Väl där överöstes jag av komplimanger, jag fick höra att jag var en duktig sorterare av en man, och en kvinna frågade om jag tränade på fritiden eftersom hon tyckte att jag hade en väldigt fin, slank men muskulös kropp. Ett tag blev jag orolig att jag luktade illa eller hade några läskiga fläckar på kläderna eftersom det inte är ofta jag får flera komplimanger på samma dag. När jag försäkrat mig om att så inte var fallet blev jag glad, speciellt över den sistnämnda, eftersom det är så mycket kroppshets i dagens samhälle och har varit det sålänge jag levt, vad jag vet, så behövs fler sådana kommentarer. Jag menar, annars brukar jag mest tänka att folk ser mig som opropitionerlig med smal överkropp och enorma ben.

Över till annat, debatten om en viss Fru Gårman. Varför? Säger jag bara, som en man sa på rix igår, "sandlådenivå". Finns det verkligen människor som känner sig så diskriminerade av att det bara är män på skyltarna till sveriges övergångsställen att dom måste lägga ut X antal tusenlappar på att göra nya med kvinnor? Och vem säger att Herr Gårman skyltarna inte redan kan vara "Fru Gårmans"? Hur många kvinnor går enbart med kjol idag? Och har alla kvinnor långt hår? Är inte det också en fråga om diskriminering? Att en kvinnlig motsvarighet måste just ha kjol och långt hår. Det är att lägga folk i fack och det är inte feminism att göra nya skyltar som kostar massa pengar, lägg dom på viktigare saker, typ äldreboenden, skolor eller sjukhus, ställen där det alltid behövs mera finanser. Jag tror faktiskt inte att det var just för att det var en man dom gjorde Herr Gårman från början, för det första är han en enkel figur att illustrera, för det andra så är det en kul liten ordvits att "härr GÅR man". Och snälla, sluta med eran "vi-måste-leva-upp-till-ett-feministiskt-samhälle-och-ändrar-på-skitsaker" hets, ge bara samma lön för samma arbeten till alla, sluta fråga om man tänkt skaffa barn i framtiden på arbetsintervjuer och ta bort alla jävla tjejförmåner, för det är diskriminering åt andra hållet. Jag tvivlar inte på att vi kvinnor kan prestrera lika bra som män om vi bara får chansen att visa vad vi går för, visst kanske vi inte har en fysisk fördel från början, och ja, vi kanske blöder lite ibland, men vi är nog minst lika envisa som männen är med lite uppmuntran, och smarta? Ja det är definitivt inte en fråga om vilket kön man har. Nu skulle jag kunna sitta och tjöta på i timmar om det här, men inlägget skulle bli så långt då, så jag avslutar ämnet feminism för dagen, det kan komma upp mer om det i framtiden... kanske. Hejjs.

Kommentarer
Postat av: celina

Jag håller med. Helt och hållet.

2008-10-03 @ 17:41:23
URL: http://celina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0